حرف و حدیثهای پیش از اکران نخستین فیلم سینمایی مهران مدیری
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۲۲۴۳۶
به گزارش فرهنگ نیوز در عمده فیلمها و سریالهای برجسته مهران مدیری در سالهای اخیر، سیامک انصاری به عنوان نقش اول فیلم حاضر شده است. سیامک انصاری در فیلم جدید مدیری هم نقش مهمی ایفا میکند. فیلمی که بزودی روی پرده سینماها خواهد رفت و به نظر میرسد مهران مدیری بعد از دیدارهایی که داشته، به دنبال تبلیغات حداکثری برای دیده شدن فیلمش است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
میشد کل طول این فیلم را به دوربین زل زد اما نه، چنین خبری نیست! در این فیلم در خدمت استاد عزیزم محمود کلاری بودیم، گروه خیلی خوبی داشتیم. البته به من سخت گذشت. من با یک کت و شلوار در فیلم بازی میکردم و از روز اول فیلم سرمای سختی آمد که باعث شد یکی یکی کارمان به بیمارستان بکشد. وی ادامه داد: در متروی تجریش نیمه شب زیر برف کار میکردیم و حدود ۱۲۰۰ نفر آنجا بودیم. ۱۲ روز هم در بهشتزهرا بودیم که من یک روز کامل آن را در قبر بودم! این کار برای من به شخصه سخت بود و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد و مردم راضی باشند. «ساعت ۵ عصر» نوع خاصی از کمدی است که امیدوارم مردم دوستش داشته باشند.
۲۱ تیر ماه اکران فیلم آغاز میشود و من و آقای مدیری در یکی از پردیسهای سینمایی فیلم را با مردم خواهیم دید. انصاری درباره کارهایی که به خاطر حضور در آثار مهران مدیری فرصت بازی در آنها را از دست داده، توضیح داد: دوست داشتم در «آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمتالله باشم، چون «بیپولی» تجربه بسیار خوبی برای من بود و خیلی خوب با حمید کار میکنم. همچنین قرار بود در «وضعیت سفید» هم کار کنم اما نشد چون درست با «قهوه تلخ» همزمان شده بود. البته از تمام این سالها و حضور در تیم مهران مدیری خیلی راضی هستم. وی در این باره که آیا نگران نبوده روزی در آثار مدیری نباشد، تصریح کرد: من و مهران مدیری ۱۵ سال است با هم کار میکنیم و آنقدر این پروژهها پشت سر هم بودند که اصلا تا به حال فرصت جدا شدن پیش نیامده است!
یکی از نکات جالب درباره حواشی «ساعت ۵ عصر» حذف نام الوند از نویسندگی این اثر است. در هیچکدام از پوسترهایی که در فضای مجازی منتشر شده نامی از خشایار الوند، نویسنده این فیلم وجود ندارد و نام مهران مدیری به عنوان نویسنده آورده شده است. الوند در گفتوگو با سینماروزان نسبت به این موضوع اعتراض کرده و گفته است در ۲۰ سال اخیر یکبار هم ندیده که مدیری متنی بنویسد. نام مهران مدیری و خشایار الوند در پروژههای مختلف تلویزیونی در کنار هم دیده شده است و مدیری در برنامه «هفت» نیز اعلام کرده بود اولین فیلم سینماییاش را براساس فیلمنامهای از الوند میسازد. حالا با شروع تبلیغات این فیلم، نام این نویسنده از میان عوامل فیلم حذف شده که باعث دلخوری او شده است، اما عجیبتر اینجاست که نام خود مدیری به عنوان نویسنده ذکر شده است!
خشایار الوند درباره دلیل این اتفاق گفت: «وقتی قرارداد واگذاری فیلمنامهای را میبندیم تمام حقوق مربوطه را واگذار میکنیم اما نه اینکه ناممان هم تغییر کند. اینکه نامم در پوستر نیست برای خودم هم عجیب است؛ مهران مدیری اگر میخواست نام خودش را به عنوان نویسنده بزند چرا در «هفت» نام مرا اعلام کرد و بعدتر در «دورهمی» هم از من گفت».
الوند در ادامه به قراردادی که برای این فیلمنامه بسته، اشاره میکند و میگوید: فیلمنامه «ساعت ۵ عصر» برای من است و بابت آن قرارداد بستهام و ۱۲۰ میلیون هم دستمزدم بوده است و حالا اینکه میبینم نامم در پوستر نیست عجیب است. این نویسنده با اشاره به سابقه همکاریهای مختلفش با مدیری، اینطور ادامه میدهد: من نزدیک ۲۰ سال است با مدیری همکاری دارم و یک بار هم ندیدهام مدیری متنی بنویسد.
البته در سالهای اخیر بارها این را دیدهایم که خیلیها دوست دارند با ایجاد تغییراتی ولو جزئی در فیلمنامه در حد تغییر نام کاراکتر و تغییر یکی، دو دیالوگ نام خود را به عنوان سناریست جا بزنند ولی اینکه نام نویسنده حذف شود پرسشبرانگیز است. به گفته الوند، حتی در این مدت اختلافی هم میان او و مدیری پیش نیامده است که باعث چنین اتفاقی شده باشد.
الوند در ادامه افزود: ابدا اختلاف سلیقهای نبود و من بعد از اینکه فیلمنامه کامل را به ایشان دادم، درگیر «دیوار به دیوار» شدم و دیگر از ایشان خبری نداشتم؛ البته یکی، دو بار همدیگر را دیدیم و همه چیز صمیمانه پیش رفت. البته جای تعجب بود که تقریبا از اوایل تولید در فهرست عوامل اسم نویسنده را نزدند و حتی وقتی در اطلاعرسانیهای رسمی عکس همه عوامل میآمد، عکسی از من نبود.
حرفهای چندماه پیش مهران مدیری درباره اولین فیلم سینماییاش اما از این حکایت میکند، مهران مدیری در نویسندگی این فیلم نقش مهمی ایفا کرده است. او درباره حضورش در برنامه هفت گفت ایده فیلم «ساعت ۵ عصر» از خود اوست و فیلمنامه را با همکاری خشایار الوند مینویسد ولی فیلمنامه فیلم جدید را خودش به تنهایی خواهد نوشت. وی گفت: حالا وقتش شده کمی حرفهای سیاسی و اجتماعی بزرگتری بزند و این کار را با ساخت فیلمهای سینماییاش انجام خواهد داد.
مدیری در پاسخ به بهروز افخمی که گفته بود، تفاوت کمدیهای تو با رامبد جوان به گونهای است که در کارهای تو تلخیهایی وجود دارد، گفت: من کلا آدم خوشحال و شادی نیستم و به نظر من در کمدی باید حرفهای جدی زد و اتفاقا ساخت فیلمها و سریالهای طنز شوخیبردار نیست. در این میان، حرف و حدیثهایی هم درباره محتوای فیلم مدیری مطرح شده است.
با توجه به اینکه برخی تصاویر و حتی تیزر منتشر شده از «ساعت ۵ عصر» به حال و هوای انتخابات شباهت دارد، الوند درباره ارتباط این فیلمنامه با انتخابات میگوید: «آنچه من نوشتم ربطی به انتخابات ۸۸ نداشت و اصلا سیاسی نبود، البته درگیری کاراکتر اصلی با برخی اغتشاشات و بینظمیها که همواره در جامعه ما وجود داشته و مثلا اخیرا در رابطه با برخی موسسات مالی روی داده، در فیلمنامه بود.»
این نویسنده اظهار داشت: نگارش طرح اولیه مربوط به قبل از انتخابات ۸۸ بود و در زمانی که درگیر «قهوه تلخ» بودیم طرح اولیه کمی گسترش یافت و در نهایت فیلمنامه نهایی را شهریور پارسال نوشتم. «ساعت ۵ عصر» در هفته آخر تیرماه و پس از اتمام اکران «نهنگ عنبر» روی پرده سینماها خواهد رفت.
منبع: فرهنگ نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farhangnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرهنگ نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۲۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
«اتاق فرار» و «ایساتیس»؛ پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه و مستند در هنر و تجربه
از زمان شکلگیری گروه سینمایی «هنر و تجربه»، فیلم کوتاه مورد توجه بیشتری قرار گرفت و اکران عمومی فیلمهای کوتاه در این گروه سینمایی معنایی دیگر پیدا کرد و امیدی برای فیلمسازان سینمای کوتاه برای اکران فیلمهایشان شکل گرفت. فیلمهای کوتاه در بستههایی ۴ الی ۷ فیلمی به صورت یک اکران واحد در سینماهای «هنر و تجربه» اکران میشدند که این روش، از سوی فیلمسازان سینمای کوتاه بسیار مورد توجه قرار گرفت. از سال ۱۳۹۸ تاکنون؛ بستههای «یلدای کوتاه»، «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، «بازگشت کوتاه»، «هفت»، «وضعیت قرمز»، «پنج گان کوتاه»، «یک سانس؛ چند رویا»، «ژانر وحشت» و «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» و «اتاق فرار» اکران شده اند.
اقبال عمومی به فیلمهای کوتاه به اندازه سینمای بدنه نیست اما در هفتهای که گذشت اعلام شد تعداد مخاطبانی که بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» را دیدند، بیش از همه بستههای قبلی بوده اند.
این اتفاق برای فیلم مستند «ایساتیس» نیز افتاد و اکران این فیلم مستند نیز با اقبال عمومی مواجه شده است. مستند «ایساتیس» ساخته علیرضا دهقان طبق آمار در سامانه سمفا تاکنون بیش از ۱۰ هزار مخاطب داشته است.
پیش از این فیلمهای «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور، «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی و «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی پرمخاطبترین فیلمهای «هنر و تجربه» (۱۴۰۱ تاکنون) بودند.
اضافه شدن ۳ فیلم به چرخه اکران سینماها
جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد که پس از بررسی، قرارداد سه فیلم ثبت شد؛ فیلم سینمایی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب زاده و تهیه کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز. فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلیزاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ و فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت. همچنین مقرر شد اکران فیلمهای سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.
حسین سهیلی زاده پیش از این، موفقیتهایی را با سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب به دست آورده است و «نیلگون» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب میشود و باید دید که مخاطبان سینمایی نیز از اثر او استقبال میکنند یا خیر.
مصطفی شایسته تهیه کننده و کارگردان سینما است که تهیهکنندگی آثاری چون «بی پولی» و «کنعان» را در کارنامه دارد. او نیز که کارهای سینمایی معدودی را کارگردانی است، در سال ۱۴۰۲، فیلمهای «قلهک» و «خرچنگ» را ساخته است و حالا «قلهک» طی روزهای آینده به اکران میرسد.
فیلم «تاوان» هم همان «لایه های دروغ» است که پیش از این در جشنواره فیلم فجر اکران شد و به عنوان اولین فیلم اکشن مشترک ایران و فنلاند معرفی شده است.
شایعاتی برای رفتن رییس سازمان سینمایی و رد آن
در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر برکناری و تودیع محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از سمت خود منتشر شده بود که در نهایت مهدی سموعی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب توییتی به این شایعات پایان داد و تودیع یا تغییر محمد خزاعی را رد کرد.
مهدی سموعی، ابتدای این هفته با انتشار یک توییت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنبه در شورای زیر ساخت وزارت فرهنگ، محمد خزاعی گزارش خوبی داد، به آقای وزیر شایعات اخیر را گفتم و جویا شدم. آقای اسماعیلی در جلسه و پشت بلندگو گفت: خزاعی کارهای نیمه تمامی دارد که با مدیریت او تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید. تمام. امروز خبر رکوردشکنی دیگری را از فروش سینما شنیدیم. از همکاران درخواست دارم به حاشیهها توجه نکنند. تغییری در مدیریت سازمان سینمایی نداریم.»
اولویتهای تولید سینما در سال جدید چیست؟
رییس سازمان سینمایی اولویتهای تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید، عنوان کرد: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی و اخلاقی، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسایل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است. با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم کوتاه
انجمن سینمای جوانان ایران سقف حمایتهای خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد. این انجمن بهعنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفهای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران میداند، از طریق پیچینگ به بررسی طرحها و فیلمنامههای کوتاه سینمایی میپردازد و بنابر سطح فیلمساز و فیلمنامه، در سه قالب «فیلماولی»، «نیمه حرفهای» و «حرفهای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت میکند.
طبق مصوبه هیاتمدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامهها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلماولیها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلمهای نیمهحرفهای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلمهای حرفهای میتوانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند. همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالابودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد به علاوه متمم) برای فیلماولیها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمهحرفهایها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفهایها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
سامانه ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازگشایی میشود. علاقهمندان به سینمای مستند و همکاری با مرکز گسترش میتوانند از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ورود به سامانه ثبت طرح درdefc.ir (بخش تولید) طرح خود را ثبت کنند. پیگیری وضعیت بررسی طرحها و نتایج در سامانه مرکز و صفحه شخصی امکانپذیر است.
اولویتهای مرکز گسترش نیز همچون اولویتهایی که سازمان سینمایی اعلام کرده، به «خانواده و جمعیت»، «محیط زیست، مدیریت انرژی، حیات وحش»، «طرح مسایل اجتماعی، پرسشگری، مطالبهگری»، «پیشرفت و تولید در کشور» و «انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت فلسطین» اختصاص دارد.
طرحهایی که در قالب این اولویتها نباشند اما با معیارهای تولید و حمایت در مرکز گسترش همخوانی داشته باشند، فرصت ساخت را به دست خواهند آورد، همچنین طرحهایی که دارای دمو باشند، در اولویت بررسی قرار خواهند گرفت.
آغاز نظارت سازمان سینمایی بر محتوای خارجی پلتفرمها
پس از انتشار و ممنوعیت پخش سریال مصری «حشاشین» در پلتفرمهای نمایشی، محمد خزاعی در نامهای خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:
«با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.»
در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم برای تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است. خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخشهای مربوطه را خواستار شده است. با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازهای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی میشود.
اکران خصوصی «مست عشق» برای شمس و مولوی پژوهان
اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق» برای مولویشناسان، شمس پژوهان و شاهنامهپژوهان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در موزه سینما برگزار شد. در این اکران، چهرههای برجستهای چون محمدعلی موحد، میرجلالالدین کزاری، ژاله آموزگار پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی، عبدالمجید ارفعی متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و یونس شکرخواه متخصص علوم ارتباطات حضور داشتند.
حسن فتحی در این مراسم متنی را قرائت کرد که عبارت است از:
«همه ما آدمها بیآن که خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسؤولیت اخلاقی همراه است؛ مسؤولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم. این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
کد خبر 6096213